هنگام شنیدن اسم مشهد ناخودآگاه همه ما یاد حرم مطهر امام رضا و حس و حال خوب آن فضا می‌افتیم. سفر به این شهر زیبا برای بسیاری از مسافران، یک سفر معنوی و مهم به شمار می‌رود. علاوه بر ایرانی‌ها، برای سایر مسلمانان از جمله شیعیان کشورهای همسایه نیز سفر به مشهد جز سفرهای معنوی و مهم در تمامی ایام سال و به ویژه ماه صفر است. واقع شدن حرم امام رضا(ع) در مشهد، وجود جاهای دیدنی بسیار جذاب، آب و هوای خوب و خلاصه جاهای دیدنی مشهد از جمله دلایل محبوبیت این شهر در بین ایرانیان است. در تمامی تعطیلات رسمی سال مانند ایام عید نوروز، ماه محرم، تعطیلات تابستان و هر زمانی از سال که مردم فرصت پیدا کنند، سفر به مشهد یکی از گزینه‌های اصلی برای مسافرت افراد به شمار میرود. 
در این مطلب سعی داریم به بررسی کامل و جامع سفر به مشهد و هر آنچه که سفر شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بپردازیم. پس اگر به دنبال یک راهنمای مفید هستید، تا انتهای مطلب با سفر ۷۲۴ همراه باشید. همچنین اگر قصد دارید در تعطیلات عید نوروز به مشهد سفر کنید، میتوانید برای خرید بلیط اتوبوس نوروزی خود از طریق سایت سفر724 اقدام کنید.

درباره شهر مقدس مشهد

مشهد مرکز استان خراسان رضوی و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران است. این شهر با بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت، دومین شهر پرجمعیت و مهمترین شهر مذهبی ایران به شمار می‌رود. شهر مشهد به دلیل واقع شدن حرم مطهر امام رضا (ع) در آن، از جمله شهرهای گردشگری و زیارتی مهم در ایران است و هر ساله بیش از 20 میلیون نفر گردشگر ایرانی و خارجی را به خود جذب می‌کند. اغلب مردم ایران با شنیدن سفر به مشهد و آمادگی برای رفتن به زیارت، حس و حال توصیف ناپذیری به خود می‌گیرند که با هیچ واژه‌ای قابل توضیح نیست.

بررسی آب و هوا برای سفر به مشهد

شهر مشهد دارای آب‌وهوای متغیر اما معتدل و متمایل به سرد و خشک است. این شهر تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و مرطوب دارد. از طرفی به دلیل آب و هوای خوب مشهد در فصل بهار و پاییز، طبیعت این شهر نیز جلوه زیبایی دارد. پس اگر می‌خواهید که در هنگام سفر به مشهد علاوه بر زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) از طبیعت و جاهای دیدنی مشهد نیز لذت ببرید، بهتر است که قبل از مسافرت آب و هوای این شهر را چک کنید. 

بهترین زمان سفر به مشهد

بهترین زمان برای سفر به مشهد می‌تواند برای افراد با علایق مختلف، متفاوت باشد. برای برخی از افراد حال و هوای حرم امام رضا (ع) مهم بوده و برای برخی دیگر وضعیت هوا و طبیعت این شهر مهم است. برای افرادی که سفر به مشهد را بیشتر به دلیل زیارت حرم امام رضا دوست دارند، بهترین زمان سفر به این شهر در روزهای مهم مذهبی از قبیل روزهای تولد و شهادت امام رضا، ماه رمضان، ماه محرم، ماه صفر و عید نوروز است. در این روزها حرم حال و هوای بسیار معنوی داشته و افراد می‌توانند زیارت دلنشینی را تجربه کنند.
برای افرادی که دوست دارند پس از زیارت، چرخی در شهر زده و از جاهای دیدنی مشهد نیز بازدید کنند، بهترین زمان سفر فصل‌های بهار و پاییز است. چرا که مشهد در تابستان آب و هوایی بسیار گرم دارد و در زمستان نیز نمی‌توان به خوبی در طبیعت گشت و گذار کرد.

بهترین روش های سفر به مشهد

همانطور که گفتیم سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر گردشگر ایرانی و خارجی راهی مشهد می‌شوند و در تمامی تعطیلات رسمی و غیر رسمی شهر مشهد بیشترین تعداد مسافر را در بین شهرهای گردشگری ایران جذب می‌کند. به دلیل اینکه مشهد جز کلانشهرهای ایران به شمار می‌رود، می‌توان از تمامی شهرهای ایران با استفاده از همه وسایل نقلیه از جمله اتوبوس، هواپیما و قطار به مشهد سفر کرد. برای اینکه بتوانید بهترین روش برای سفر به مشهد را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید، در ادامه به بررسی هر کدام از روش‌های سفر به مشهد می‌پردازیم.

سفر به مشهد با اتوبوس

سفر به مشهد با اتوبوس، یکی از راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های سفر به این شهر مقدس است. در بسیاری از شهرهای ایران اتوبوس‌های شرکت‌های مختلف روزانه تعداد زیادی سرویس به مشهد دارند که در اغلب مواقع نیز ظرفیت تکمیل شده و مسافران نمی‌توانند بلیط اتوبوس پیدا کنند. هزینه‌ی سفر با اتوبوس نیز نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل مانند هواپیما کمتر بوده و این نیز باعث می‌شود تا این روش سفر برای افرادی که به دنبال سفری ارزان قیمت هستند، بهترین گزینه باشد. البته در اعیاد و مناسبت‌های مهم که تقاضا برای بلیط اتوبوس مشهد افزایش می‌یابد، در سفر 724 پیش فروش بلیط های اتوبوس مشهد زودتر آغاز می‌شود تا مسافران دچار مشکل نشوند. 
بهتر است بدانید که تمامی سرویس‌های شرکت های مسافربری مختلف، اتوبوس های وی آی پی و نیمه وی آی پی را برای سفرهای مشهد خود انتخاب می‌کنند تا مسافران بتوانند سفر راحتی داشته باشند. پس با خیال راحت می‌توانید برای سفرهای خود به مشهد از هر جای ایران اتوبوس را انتخاب کنید.
برخی از شهرهایی که روزانه تعداد زیادی سرویس به مقصد مشهد دارند عبارتند از:

بلیط اتوبوس تهران مشهد /  بلیط اتوبوس اصفهان مشهد  /   بلیط اتوبوس تبریز مشهد

سفر به مشهد با هواپیما

سفر به مشهد با هواپیما از جمله راحت‌ترین روش‌هایی است که مسافران می‌توانند به راحتی و در مدت زمان کوتاهی به مشهد برسند. فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد به دلیل زیاد بودن تعداد مسافران به یکی از پربازدیدترین فرودگاه‌های ایران تبدیل شده است.
با توجه به بالا بودن نرخ بلیط هواپیما ممکن است افراد کمی بتوانند از این روش برای سفر به مشهد استفاده کنند. البته می‌توانید با چک کردن دائم بلیط‌های هوایپما، بلیط لحظه آخری با قیمت پایین‌تری پیدا کنید. علاوه بر قیمت بالای پروازها به مقصد مشهد، نبود بلیط هواپیما به خصوص در مناسبت‌های مختلف یکی دیگر از مشکلات سفر هوایی به مشهد است. 

سفر به مشهد با قطار

سفر به مشهد با قطار یکی دیگر از راه‌های محبوب برای سفر به این شهر مقدس است. این روش برای علاقه‌مندان به سفرهای طولانی و گردشگری، بهترین گزینه و ایده‌آل است. به دلیل اینکه طولانی‌ترین مسیر در بین وسایل نقلیه برای قطار است؛ افراد باید در ابتدا شرایط خود را سنجیده و ببینند که آیا می‌توانند ساعت‌های طولانی را در واگن‌های کوچک قطار سپری کنند یا نه. در مناسبت‌های مهم همانند عید نوروز، سازمان حمل و نقل ریلی (رجا) اطلاعیه پیش فروش بلیط‌های قطار به مشهد را اطلاع رسانی می‌کند. پس اگر قصد دارید تا در مناسبت‌های مهم با قطار به مشهد بروید، بهترین گزینه پیش فروش بلیط قطار است.

جاهای دیدنی مشهد

با سفر به شهر مشهد، علاوه بر زیارت حرم مطهر می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی، جاهای دیدنی، فرهنگی، طبیعت و مذهبی این شهر زیبا نیز بازدید کنید. جاهای دیدنی مشهد و البته مکان‌های زیارتی آن به قدری محبوب هستند که سالانه چند میلیون مسافر و گردشگر ایرانی و خارجی وارد این شهر می‌شوند. برخی از مکان‌های دیدنی و زیارتی مشهد عبارتند از:

  • حرم مطهر امام رضا (ع)
  • مسجد گوهرشاد
  • آرامگاه فردوسی
  • شاندیز
  • طرقبه
  • پارک ملت
  • سرزمین موج های آبی
  • چالیدره مشهد
  • و ...

مراکز خرید مشهد

وجود مراکز خرید متنوع و بزرگ در مشهد به جذابیت و محبوبیت این شهر گردشگری افزوده است. در این شهر بازارچه‌های محلی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز خرید بزرگ و بازارهای سنتی مختلفی وجود دارند که مسافران می‌توانند تمامی لوازم مورد نیاز و سوغاتی‌های خود را از آن‌ها تهیه کنند. این مراکز خرید معمولاً تنوع بالایی از کالاهای مختلف از جمله لباس، کفش، زیورآلات، لوازم آرایشی و بهداشتی، وسایل الکترونیکی و ... را شامل می‌شوند. همچنین برخی از مجتمع‌های بزرگ خرید دارای امکانات مختلف از جمله شهربازی، سینما، سالن‌های ورزشی و ... هستند که مسافران می‌توانند یک روز کامل اوقات خوشی را در آن‌ها سپری کنند. برخی از مراکز خرید محبوب در مشهد عبارتند از:

  • بازار رضا مشهد (بازار سرپوشیده و سنتی)
  • بازار غدیر مشهد (بازار سرپوشیده و سنتی)
  • بازار مرکزی مشهد (بازار سرپوشیده و سنتی) 
  • مجتمع تجاری الماس شرق (بازار مدرن)
  • مرکز خرید آرمیتاژ (بازار مدرن) 
  • مرکز خرید کاسپین مد (بازار مدرن)
  • و سایر مراکز خرید

سوغاتی هایی که در سفر به مشهد باید بخرید

از قدیم در بین ایرانیان رسم است که هنگام سفر، مخصوصاً سفر به شهرهای زیارتی از جمله مشهد، افراد برای نزدیکان خود سوغاتی آن شهر را می‌برند. مشهد نیز جز شهرهای زیارتی محبوب ایران بوده و در اغلب بازارهای سنتی آن مانند بازار امام رضا (ع) می‌توانید سوغاتی‌های مخصوص مشهد را پیدا کنید. فیروزه نیشابور، زعفران، نبات، زرشک، نقل‌، هل، سوهان، جانماز، تسبیح و مهر از جمله سوغاتی‌های معروف و محبوب مشهد هستند.

هتل های نزدیک حرم برای اقامت در سفر به مشهد

مشهد در صدر جدول شهرهایی است که بیشترین تعداد هتل را دارند. از طرفی در محدوده‌ی نزدیک حرم مطهر امام رضا (ع)، هتل‌های زیادی وجود دارند که بیشتر آن‌ها از نوع هتل‌های 5 و 4 ستاره هستند. این هتل‌ها به دلیل فاصله کم با حرم برای زائرانی که قصد دارند بیشتر وقت خود را در حرم بگذرانند، بسیار مناسب هستند. البته توجه کنید که قیمت این هتل‌های نزدیک حرم نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و تقاضای زیاد، نسبت به سایر هتل‌ها بیشتر می‌باشد. برخی از هتل های معروف مشهد عبارتند از:

  • هتل قصر الضیافه (5 ستاره)
  • هتل مدینه الرضا (5 ستاره)
  • هتل مجلل درویشی (5 ستاره)
  • هتل جواد (4 ستاره)
  • هتل اترک (4 ستاره)
  • هتل الماس (4 ستاره)
  • هتل رضویه (3 ستاره)
  • هتل هاترا (3 ستاره)
  • هتل اطلس (3 ستاره)
  • و ...

غذاهای محلی که در سفر به مشهد باید امتحان کنید

مشهد جز شهرهای با قدمت زیاد و تمدن فرهنگی عالی ایران به شمار می‌رود که برخی از غذاهای سنتی این شهر نیز میراث گذشته و تاریخ آن می‌باشند. غذاهای محلی مشهد به قدری خوش طعم و لذیذ هستند که تمامی مسافران در سفر به مشهد حتماً باید آن‌ها را امتحان کنند. به عنوان مثال شله یا شوله مشهدی از جمله غذاهای محلی و سنتی مشهد است که میراث گذشتگان در زمان دوره قاجار می‌باشد. یکی از مزایای بسیار خوب غذاهای سنتی کیفیت و ارزش غذایی بالای آن‌ها است؛ چرا که در اغلب آن‌ها از مواد غذایی با ارزش استفاده شده و روش پخت آن‌ها نیز بسیار سالم است. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • شله مشهدی
  • پلو مخلوط مشهدی
  • دسر چنگالی
  • آش لخشک
  • اشکنه قوروت
  • آش ماست مشهدی
  • کوکو شیرین
  • رشته‌پلو، غذای سال تحویل مشهدی‌ها
  • خورشت ریواس
  • و ...

سوالات متداول درباره سفر به مشهد

چگونه بهترین مکان های اقامتی در مشهد را پیدا کنیم؟

بهتر است قبل از سفر به مشهد، از اینترنت هتل‌ها و مکان‌های اقامتی را بررسی کرده و مناسب‌ترین آن‌ها را رزرو کنید.

بهترین زمان برای سفر به مشهد چه موقعی است؟

وفات و تولد امام رضا (ع)، ایام ماه محرم، ماه صفر، عید نوروز، فصل‌های بهار و پاییز، ماه رمضان و سایر اعیاد بهترین زمان برای سفر به مشهد هستند.

سوغاتی ارزان از مشهد چی بخریم؟

شما می‌توانید از مشهد برای عزیزان خود پک زعفران، نبات، هل، زرشک و سجاده و تسبیح سوغاتی بیاورید.